Vooruitkijken naar 2022
In dit missieverslag kijken we terug op het jaar 2021. We reflecteren op de stappen die we hebben gezet, en de resultaten die we hebben behaald. Maar we kijken ook vooruit. In het jaar 2022 werken we verder aan beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Hieronder vind je een aantal acties waar wij alvast naar uitkijken in 2022.
Beter eten Festival
We kijken uit naar het AH Beter eten Festival (new window) dat we in 2022 voor de eerste keer organiseren. Een festival voor iedereen die graag meer wil weten over wat voeding voor jezelf en voor je omgeving kan betekenen. Bezoekers kunnen zich laten inspireren door topsprekers uit binnen- en buitenland, bekijken onze laatste innovaties op het gebied van beter eten en kunnen meedoen aan allerlei interactieve workshops.
FoodFirst Leefstijlcoach app uitbreiding
De FoodFirst Leefstijlcoach app waar ervaren coaches onze klanten adviseren over een blijvende gezonde leefstijlverandering breiden we in 2022 verder uit. Naast gratis advies, inspiratie, talloze gezondheidschallenges, video's en beweeg-, voeding- en meditatieschema’s breiden we de app in 2022 verder uit om gebruikers nog beter te kunnen helpen.
Albert Heijn verpakkingsvrij
In 2022 gaan we verder met hergebruikconcepten. Zo lanceren we in 2022 ‘Albert Heijn verpakkingsvrij’ (new window), waarbij we tapstations met o.a. ontbijtgranen, pasta en rijst in winkels plaatsen. Klanten kunnen in de winkel zelf hun verpakkingen navullen en keer op keer hergebruiken. Ook werken we aan de introductie van een herbruikbare koffiebeker en herbruikbare saladeschalen voor de saladebar.
Beter voor Natuur & Boer producten op schap
In 2022 zullen steeds meer Beter voor Natuur & Boer producten in de schappen liggen voor alle vier de unieke programma's. In 2022 liggen er in totaal bijna 700 producten van alle verschillende ketenprogramma’s in de schappen. Voor Beter voor Koe, Natuur & Boer breiden we het programma uit met nog meer melkveehouders en werken we toe naar klimaatneutrale melk.Voor Beter voor Natuur & Boer hebben we door het jaar heen ruim 300 groente- en fruitproducten. In 2022 kunnen onze klanten ook de eerste varkensvleesproducten in de winkel en online terugvinden die geproduceerd zijn binnen het Varken, Natuur & Boer-programma. Ook zetten we grote stappen op ons kipassortiment. Ons hele eigen merk-kipassortiment zal in 2022 allemaal onderdeel worden van het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Dat betekent dat kip dan scharrel zijn en minstens Beter Leven Keurmerk 1 ster gecertificeerd is. Stapsgewijs komen onze eieren ook uit het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. En naast de producten in de schappen, blijven we alle programma’s van Beter voor Natuur & Boer samen met onze boeren en telers ontwikkelen. Daar kijken we naar uit!
Klimaatneutrale bedrijfsvoering
We zetten stappen om te verduurzamen op alle onderdelen van ons bedrijf. In 2021 werd de CO2-uitstoot in eigen winkels van Albert Heijn teruggedrongen met 92,3% ten opzichte van 2018. De resterende uitstoot in de eigen operatie wordt in 2022 gecompenseerd door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten, terwijl Albert Heijn blijft werken aan verdere reductie van de uitstoot. Vanaf 2022 is de gehele bedrijfsvoering van Albert Heijn – in winkels, logistiek en kantoor – daarmee klimaatneutraal.
Versnellen op de eiwittransitie
Om te versnellen in de eiwittransitie gaan we plantaardig in 2022 steeds meer onder de aandacht brengen zodat we klanten blijven inspireren. In 2022 breiden we ons vega(n) en plantaardige assortiment uit met 150 lekkere, makkelijke en betaalbare plantaardige en vegetarische producten. Daarnaast blijven wij onze klanten jaarrond inspireren met lekkere recepten en makkelijke oplossingen die allemaal bijdragen aan een plantaardiger voedingspatroon.