Samenwerken aan uitdagingen op ons bord
Mensen bewust maken van de waarde van voedsel in de breedste zin van het woord, is een belangrijke drijfveer in mijn leven. Al van jongs af aan heb ik een passie voor voeding en alles wat daarmee te maken heeft. Mijn eerste baantje als aardbeienplukker, mijn studie levensmiddelentechnologie en de diverse rollen bij Albert Heijn hebben daaraan bijgedragen. Ik ben ervan overtuigd dat we nu op een kantelpunt staan om ons voedselsysteem te vernieuwen. En dat we daar bij Albert Heijn vanuit onze kracht en kennis een rol in te spelen hebben. Wij geloven dat eten een essentiële rol speelt bij alles wat je doet in je leven. Ons voedsel is van grote waarde voor de eters, de makers én de maatschappij. Onze aangescherpte missie, die we in 2021 lanceerden, is hoe wij hier invulling aan geven: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.
Onze eetgewoonten zijn in de laatste decennia sterk veranderd. Zo is er een overvloed aan mogelijkheden ontstaan als het gaat om wat, waar, wanneer en hoe vaak je kunt eten. Dat is heerlijk, maar het maakt goede keuzes maken soms ook lastig. Het is goed te zien dat steeds meer mensen zich realiseren dat beter eten belangrijk is. En dat je daar zelf wat aan kunt doen. Niet voor niets vlogen de verspakketten in 2021 over de toonbank en zien we bij onze recepten steeds vaker dat groente de eerste zoekterm is. Van sperzieboon tot aubergine.
Daarnaast zijn steeds meer mensen zich bewust van de impact van ons voedselsysteem op het klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn en de leefomstandigheden van de makers. Zo tellen we niet alleen meer calorieën, maar is ook CO2-tellen in opkomst. Want we willen de aarde allemaal graag beter achterlaten voor de volgende generatie. En uiteindelijk willen we ook vooral samen lekker aan tafel zitten; dat voedt immers de mooiste gesprekken en momenten in het leven.
De urgentie om het beter te doen, werd nog niet eerder door zovelen in de maatschappij gevoeld. Deze uitdagingen komen elke dag samen op ons eigen bord. En elke avond weer vullen we bij Albert Heijn meer dan 6 miljoen borden in Nederland en Vlaanderen. Die verantwoordelijkheid vraagt om een stap vooruit van ons als Albert Heijn en daarom besloten we in 2021 onze missie aan te scherpen.
Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.
Omdat ik geloof dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van de grote uitdagingen in de maatschappij: het levert een belangrijke bijdrage aan een gezondere leefstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzamere samenleving. Deze missie is veel breder dan duurzaamheid alleen. Daarom presenteren we dit jaar voor het eerst geen duurzaamheids- maar een missieverslag. Hierin delen we graag op transparante wijze onze activiteiten, resultaten en dilemma’s bij het werken aan onze missie in 2021.
Voor Albert Heijn was 2021 een jaar van groei, zowel online als in aantal winkels. Dat betekent voor mij vooral dat we - als we de juiste keuzes maken - steeds meer impact kunnen maken. De uitbreiding van onze Beter voor Natuur & Boer-programma's vind ik hier een perfect voorbeeld van. Samen met een vaste groep Nederlandse boeren en telers maken we afspraken over duurzaamheid, kwaliteit, innovatie en verdienvermogen. Zo hebben boeren en telers zekerheid en perspectief, en kunnen wij onze klanten iedere dag de lekkerste versproducten bieden. Daarnaast stapten we over naar 100% Nederlandse windenergie en bereikten we nieuwe mijlpalen met onze maatschappelijke partners Rode Kruis en Voedselbanken Nederland om iedereen in Nederland te voorzien van een goede maaltijd. Ook stond 2021 in het teken van de voorbereiding van de uitrol van Nutri-Score, waardoor we gezond aan de start verschenen in 2022. Zo maken we beter eten elke dag meer bereikbaar en gemakkelijker voor iedereen.
We hebben grote dromen en veelbelovende kansen. Daarom ben ik dankbaar voor de stappen die we in 2021 samen met alle collega’s en ondernemers, met boeren, telers, onze leveranciers, andere bedrijven en overheden hebben kunnen zetten. Ook in 2022 zetten we onze kennis en kracht in om samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen. Voor onze klanten die zich lekker willen voelen. En voor een wereld vol mogelijkheden voor de volgende generatie.
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn