Albert Heijn in 2021: samen op weg naar beter eten

Albert Heijn is er altijd en overal voor me. Dat is het gevoel dat we onze klanten willen geven. Een gevoel van welkom zijn, van begrepen worden en geholpen worden. In het afgelopen jaar hebben we grote en kleine stappen gezet, steeds met het leven van onze klant als startpunt.

Want door gezamenlijk ‘beter eten’ makkelijk, betaalbaar en lekker te maken, komt een gezonde leefstijl voor iedereen binnen bereik. Door jong te leren wat voeding met je doet, kunnen we welvaartsziekten verminderen. De verbindende kracht van eten kunnen we inzetten om sociale cohesie te vergroten. Daarnaast is het verder verduurzamen van ons hele voedselsysteem een belangrijke stap om te zorgen dat de volgende generaties ook de vruchten van de aarde kunnen blijven gebruiken.

Doordat we als bedrijf groeien, kunnen steeds meer klanten onderdeel worden van deze beweging. In 2021 hadden we 1.057 winkels in Nederland (inclusief Albert Heijn to go’s, AH XL’s en franchise­winkels) en 65 winkels in België. Dat is een groei van 72 winkels, waarvan 7 in België en in 65 in Nederland. We startten met de uitrol van Albert Heijn to go naar ruim 100 bp tank­stations en voorzagen, samen met partners Selecta en Albron, meer dan 65 kantoor­locaties van onbe­mande modules. In Noord-Holland breidden we ons winkel­netwerk uit met 38 winkels dankzij de over­name van DEEN. In België door­braken we de grens van 1 miljard euro omzet. Samen met onze groeiende hoeveel­heid klanten kunnen we steeds meer impact maken.

Online gemak

Steeds meer klanten ontdekken het gemak van online bood­schappen doen. Om aan de groeien­de vraag te kunnen voldoen, openden we in 2021 het achtste Home Shop Center (logistiek centrum voor online bestellingen) in Roosendaal en breidden we AH Compact (onze gratis bezorg­service voor één- en twee­persoons­­huis­houdens) uit. Zo kunnen honderd­duizenden nieuwe huis­houdens in Nederland en België hun boodschappen thuis laten bezorgen.

Ook in onze winkels bieden we onze klanten graag digitaal gemak. We zien bijvoorbeeld dat klanten graag de mogelijkheid hebben om zelf te scannen. Winkels met zelfscan worden hoger beoordeeld en de aanwezigheid van zelfscan blijkt voor klanten zelfs een reden om te kiezen voor een bepaalde winkel. Om steeds meer klanten dit gemak te bieden, voorzien we steeds meer winkels van zelfscan. In 2021 ging ruim 64% van de transacties bij Albert Heijn over de zelfscan.

Duurzaamheid en gezondheid

In 2021 zette Albert Heijn opnieuw grote stappen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Zo rolden we het overkoepelende Beter voor Natuur & Boer-programma uit naar bijna alle Nederlandse versketens. Daardoor zijn nu met meer dan 1.000 boeren en telers transparante langlopende afspraken gemaakt over duurzaamheid, dierenwelzijn, innovatie en een gezond verdienvermogen. Ook stapte Albert Heijn over op 100% groene windenergie uit Nederland. Daarnaast was er veel aandacht voor plantaardig eten; zo verdubbelden we het vlees­vervangers assortiment. 

Al deze inspanningen werden opgemerkt door consumenten: voor het 5e jaar op rij werd Albert Heijn in de Sustainable Brand Index (new window) door hen verkozen tot de meest duurzame supermarkt­keten van Nederland. En ook in 2022 hebben we deze prijs ondertussen voor de 6e keer in ontvangst mogen nemen.  

Met de introductie van Mijn Albert Heijn Premium (new window) maakten we beter eten in 2021 nog gemakkelijker en betaalbaarder voor onze klanten. Het abonnement bestaat onder meer uit 10% korting op alle biologische producten, dubbele spaarzegels, koopzegels en Mijn AH Miles, 10 in plaats van 5 persoonlijke Bonus Box-aanbiedingen per week en 10% korting op de Albert Heijn Bezorgbundel. Al meer dan 250.000 klanten werden abonnee.

Innovaties voor klant en medewerker

In de winkel kunnen de elek­tronische schap­kaarten processen versim­pelen, zoals het tellen van de voorraad. Ook maken we het bood­schappen doen extra gemakkelijk voor de klant, door­­dat we de Nutri-Score erop vermelden en bijvoor­beeld kunnen aan­ge­geven dat een product (tijdelijk) uit het assortiment is.

Kleinere inno­vaties brengen ook meer gemak voor onze klant. Zo werd het voor klanten met een persoon­lijke Bonuskaart in 2021 moge­lijk hun kassa­bon te bekijken in de Mijn Albert Heijn-app. Zodra de klant heeft betaald, is de digi­tale kassa­bon zicht­baar. In de toe­komst kunnen klanten met de digitale kassa­bon/bonus­kaart ook uit­checken na betaling op het zelfscan­plein. De duur­zamere optie, omdat we zo de kassa­bon niet hoeven te printen.

Goede service voor de klant in de winkel, begint bij prettig werken voor onze eigen mede­werkers. In 2021 introdu­ceerden we nieuwe tools voor mede­werkers die hen daarbij helpen. Wink is een software­tool die helpt bij dagelijkse processen in de winkel. Hierdoor kunnen mede­werkers nu in één tool onder andere voorraad­­informatie opvragen, afprijzen en retouren ontvangen. Store Genius is een app die managers inzicht geeft in wat er goed gaat en beter kan, op het gebied van financiën, klanten en processen. Ons doel is om mede­werkers één centrale plek te bieden waar ze alle relevante informatie voor hun winkel(s) kunnen vinden. Ook kunnen we door betere informatie over voorraden voedsel­verspilling nog beter voor­komen. In 2022 zetten we nieuwe stappen voor meer werkgemak.