Onze maatschappelijke partners

Bij Albert Heijn geloven we in de verbindende kracht van eten. Daarmee kan voeding een belangrijk ingrediënt zijn voor een maatschappij waarin samen­gewerkt wordt aan oplossingen voor de uitdagingen van vandaag, en waar plek is voor iedereen. Om bij te dragen aan zo’n maat­schappij, werken we graag samen met ver­schillende lande­lijke organisaties.

Beter Eten voor iedereen

Donaties aan Voedselbanken Nederland

Albert Heijn is al jaren vaste partner van Voedselbanken Nederland. Afgelopen jaar zijn er 3,8 miljoen producten gedoneerd. Mede hierdoor helpt Voedselbanken Nederland elke week ruim 80.000 mensen aan bood­schappen. In 2021 organiseer­den we ook samen met klanten een inzameling voor lokale voedselbanken. Toen de scholen weer begonnen voerden we actie onder het motto “Op een lege maag kun je niet leren” om kinderen niet zonder ontbijt naar school te laten gaan. In 660 winkels in het hele land konden klanten de gekochte ontbijt­­producten doneren aan de voedsel­banken.

“De voedseldonaties van Albert Heijn op landelijk niveau, het voedsel dat op lokaal niveau direct aan de voedselbanken wordt gedoneerd en de periodieke gezamenlijke acties vormen een substantieel onderdeel van de voedselpakketten die wij wekelijks aan onze klanten geven. Zo timmeren we samen met Albert Heijn aan de weg om mensen die dat het hardst nodig hebben, aan voedsel te helpen.” 

Leo Wijnbelt, voorzitter Stichting Voedselbanken Nederland.

Paasstollenactie met LINDA.foundation, Rode Kruis, en Voedselbanken

We willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Soms zit het tegen en is het als gezin moeilijk om dagelijks een lekkere en goede maaltijd op tafel te zetten. Met doneeracties zoals de paasstollen­actie in 2021 willen wij deze gezinnen helpen. Van iedere verkochte feeststol, doneerden we 1 euro aan een goed doel. De goede doelen waren: het Nederlandse Rode Kruis, de LINDA.foundation en Voedsel­banken Nederland. Deze paasstollen­actie leverde 830.000 euro op. Daarnaast hebben wij tijdens de kerstactie 180.000 euro aan cadeau­kaarten kunnen schenken aan LINDA.foundation waarmee (kerst)boodschappen konden worden gedaan.

Air Miles doneren met het Rode Kruis

In Nederland zijn gelukkig veel zaken goed geregeld, maar het kan natuurlijk gebeuren dat iemand van het ene op het andere moment extra hulp nodig heeft. Het Rode Kruis komt juist op die momenten in actie. Naast de paas­stollen­actie, zetten we - speciaal voor het Rode Kruis - ook een Air Miles-actie op. In 2021 konden klanten opnieuw hun Air Miles bij ons doneren. De Air Miles werden vervolgens omgezet in bood­schappen­kaarten. Deze bood­schappen­kaarten worden uitgedeeld aan mensen die hard zijn getroffen door de Covid-19-crisis maar die geen recht hebben op andere vormen van voedselhulp. Door deze Air Miles-actie kon het Rode Kruis nog meer mensen helpen om toch een vol­waardige maaltijd op tafel te zetten. In totaal doneerden onze klanten 89.000 euro in de vorm van bood­schappen­kaarten.

Samen genieten van beter eten

Een liefdevolle kerst voor iedereen, samen met Resto VanHarte

De helft van alle Nederlanders boven de 18 ervaren gevoelens van eenzaamheid[1]. Eén op de tien Nederlanders heeft zelfs sterke gevoelens van eenzaamheid[2]. Resto VanHarte wil eenzaamheid bestrijden door samen te koken en te eten. Met hun 59 locaties door het hele land organiseren ze laagdrempelige eettafels en helpen ze eenzame mensen bij het aangaan van verbindende, betekenisvolle ontmoetingen. Albert Heijn ondersteunde Resto van Harte in de kerst periode ter waarde van 250.000 euro met producten en een financiële bijdrage voor organisatie van de diners en het kerstevent. Door Covid-19-maatregelen gingen de geplande diners door het hele land niet door. In plaats van fysieke diners konden op alle locaties heerlijke kerstdiners afgehaald worden. Daarnaast was er de online Kerstshow onder leiding van Angela Groothuizen. Deelnemers konden elkaar ontmoeten in een digital buurthuis, kersthits aanvragen bij de band en de online kookworkshop volgen.

“Er ligt een taboe op eenzaamheid. Terwijl de helft van alle Nederlanders boven de 18 gevoelens van eenzaamheid ervaart. Resto VanHarte is een middel om mensen bij elkaar te brengen, door samen te eten kun je barrières doorbreken.” 

Polle Janssens, directeur van Resto VanHarte

Andere samenwerkingen

Bloemenactie met Pink Ribbon

Pink Ribbon financiert onder­zoeken en projecten rondom de behan­deling, nazorg en lange­termijn­effecten van borstkanker. In 2021 hebben wij Pink Ribbon opnieuw ondersteund door middel van een bloemen­actie in oktober: de borst­kanker­maand. We verkochten ver­schillende boeketten, waarvan een gedeelte van de verkoop­prijs naar Pink Ribbon ging. Met deze bloemen­actie is er in totaal 315.000 euro gedoneerd.

RTL Project Glimlach

Tijdens RTL Project Glimlach zond RTL verschil­lende televisie-items uit om geld in te zamelen of acties te onder­nemen voor Stichting Kinder­zieken­huizen van Oranje. De aftrap en af­sluiting van dit project werden uitgezonden als onder­deel van zang­competitie The Masked Singer. Samen met de finalisten van The Masked Singer regelden we een mooie verrassing voor kinderen die in het Emma Kinder­­zieken­huis liggen. We verrasten patiënten en mede­werkers van het Emma Kinder­zieken­huis met een ontbijtbox. Vanwege Covid-19 kon niet iedereen samen aan de ontbijt­tafel ontbijten, maar een mini kerstontbijt-markt in de buitenlucht bood een mooi alternatief. Daar­naast doneerde Albert Heijn 100.000 euro. Met de opbrengst van deze actie kan Stichting Kinder­zieken­huizen van Oranje nog meer onderzoek en projecten mogelijk maken om angst, pijn en stress te verminderen bij 380.000 kinderen die daar ieder jaar mee te maken krijgen tijdens de behandeling van hun ziekte.

Voetbalpassie met lokale voetbalclubs

In september 2021 spaarden klanten in de Mijn Albert Heijn-app bij aankoop van meer dan 2000 actie­producten Voetbal­passie­punten. Met een volle digitale spaar­kaart van 10 punten werd een lokale voetbalclub naar keuze met 1 euro gesponsord. Klanten spaarden enthousiast voor hun club en in totaal leverde de actie een mooi bedrag van 1.6 miljoen euro op voor amateur­clubs. Met dit bedrag kunnen lokale verenigingen bijvoorbeeld trainings­materiaal aanschaffen of een financiële reserve opbouwen voor het onderhoud van de velden of de kantine.

   

Overzicht donaties Albert Heijn in 2021

Donatie stollenactie Pasen Rode Kruis/LINDA.foundation/Voedselbanken NL

€ 830.000

Cadeaukaarten schenking kerstactie Linda Foundation

€ 180.000

Donatie aan Project Glimlach

€ 100.000

Donatie aan Voetbalpassie

€ 1.600.000

Samenwerking Resto van Harte

€ 250.000

Boodschappenkaarten nav All You Need is Love-actie

€ 300.000

Donatie nav Pink Ribbon boeketten

€ 315.000

Totaal

€ 3.575.000