Vega(n) en plantaardige producten

Bij onze klanten zien we een groeiend bewustzijn van de gezondheids- en klimaatvoordelen van het eten van plantaardige eiwitten. Steeds meer klanten eten vaker vega(n) of plantaardig. Volgens het CBS geeft 37% van de vleeseters aan dat ze eigenlijk minder vlees zouden moeten eten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn klimaat, dierenwelzijn en gezondheid. Maar, nog niet iedereen eet daadwerkelijk minder vlees en de grootste barrières volgens het consumenten­onderzoek zijn dat vlees te lekker is, de gewenning, en dat vlees onderdeel is van de identiteit; het zijn van een echte vleeseter. Bij Albert Heijn nemen we deze barrières mee in onze focus: we denken aan smaak, het gemakkelijker maken van vega(n) en plantaardig eten, en we verlagen de prijs door meer vega(n) Prijsfavorieten toe te voegen. Om de vega(n) en plantaardige smaak en prijs­perceptie bij de klant te verbeteren voegden we in 2021 28 Prijsfavorieten toe aan ons eigen vega(n) en plantaardig assortiment. In totaal hadden we aan het eind van 2021 65 vega(n) en plantaardige Prijsfavorieten. Daarnaast zijn we ook jaren partner van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Tijdens deze campagne maken we onze klanten bewust van de positieve impact van minder vlees en zuivel eten. 

Naast onze producten inspireren we ook klanten met nieuwe recepten die vegetarisch of vegan zijn. Van alle recepten in de Allerhande was in 2021:

  • 25% Vegetarisch

  • 5% Vegan

“Vanuit onze missie ondersteunen we de beweging naar een plantaardiger eetpatroon. Dat is beter voor de wereld en voor onszelf! Wij geloven in het aanbieden van keuze, en nieuwe mogelijkheden. Op deze manier maken we plantaardig lekkerder, makkelijker en betaalbaarder voor iedereen.”  

Brigitta Hogenes, unit manager vega(n) en plantaardig, vlees, gevogelte, vis, diepvries en zuivel.

Vega, vega(n), plantaardig, wat maakt ’t uit?

Met vega, vegan en plantaardige producten bedoelen we alle producten die een vegetarisch, veganistisch of plantaardig alternatief bieden voor producten met vlees, vis, ei, zuivel en kaas. Dit zijn dus niet alleen vlees­vervangers, maar ook vega(n) salades, maaltijden of pizza’s, of vegan alternatieven op bijvoor­beeld zuivel, beleg, soepen, en snoepjes. Ook voor de meer pure producten zoals peulvruchten, ongezouten noten, zaden en pitten hebben we een groot aanbod.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3 voedings­patronen? Een vegetariër vermijdt vlees, vis en gevogelte. Een veganist gaat een stukje verder en vermijdt alle dierlijke producten. Ook geen zuivel en geen ei dus. Iemand die plantaardig eet legt de focus op producten die afkomstig zijn van planten. Een voedings­patroon dat voornamelijk bestaat uit producten zoals fruit, groenten, noten, peulvruchten en zaden maar bijvoorbeeld ook vegan producten zoals plantaardige vlees­vervangers of plantaardige alternatieven op vleeswaren, kaas en zuivel. Wij doen er alles aan om onze klanten met verschillende voedings­patronen te voorzien van lekkere opties. Dus zorgen we ervoor dat de vega, vegan of plantaardige producten makkelijk te bereiken zijn.

Albert Heijn en de eiwittransitie

Wij steunen de eiwittransitie door duurzame, plantaardige bronnen van eiwit meer beschik­baar te maken. De eiwit­transitie is de transitie van een samen­leving die haar eiwitten groten­deels uit dierlijke bronnen haalt, naar een samen­leving die voor haar eiwit­voorziening voor­namelijk afhankelijk is van plantaardige bronnen. Het eten van plantaardiger voedsel heeft namelijk niet alleen gezond­heids­voordelen, maar is ook goed voor de wereld. Als al onze klanten meer plantaardige eiwitten dan dierlijke eiwitten zouden eten, dan wordt de klimaat­belasting van ons bordje eten veel kleiner. Bij productie van plantaardig eten wordt namelijk minder gebruik gemaakt van water, is er sprake van minder ontbossing en minder uitstoot van broei­kas­gassen die onze aarde opwarmen.[1]

De landelijke eiwitinname is door het RIVM berekend op basis van het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander via de ‘consumptie­voedsel­peiling’. Gemiddeld halen we met z’n allen 60% van onze eiwitten uit dierlijke producten en 40% uit plantaardige. In 2021 berekenden we ook de eiwit­verhouding van onze eigen verkoop. Daarbij namen we bijna ons hele assortiment mee; met uitzondering van onze non-food en dieren­voeding product­groepen. Bij Albert Heijn bestond onze eiwit­verhouding van ons eigen verkoop uit 70% dierlijke eiwitten en 30% plantaardige eiwitten. Wij zijn de eerste supermarkt die rapporteert over onze eiwitverhouding (new window). Er is nog geen eenduidige reken­methode voor supermarkten, maar we zijn in gesprek met onze partners om bij te dragen aan de ontwikkeling hiervan. Door transparant te zijn over onze methode hopen we bij te kunnen dragen aan de eiwit­transitie. Als lid van de Green Protein Alliance (new window) hebben wij ons gecommitteerd om per 2025 naar een eiwit­verhouding te streven van 50% plantaardig en 50% dierlijk. In 2030 streven we naar een eiwit­verhouding van 60% plan­taardig en 40% dierlijk. Een grote opgave, maar in 2022 gaan we ons verder inzetten om dit te bereiken. Zo helpen we de klant te kiezen voor een meer plantaardig eetpatroon. Mooi voor mens, dier en klimaat.

Onze doelstelling is:

  • In 2025 naar een eiwitverhouding van 50% plantaardig en 50% dierlijk

  • In 2030 naar een eiwitverhouding van 60% plantaardig en 40% dierlijk

Meer vega(n) en plantaardige opties

In 2021 breidden we ons vega(n) en plantaar­dige assortiment uit met veel nieuwe producten. Denk hierbij aan extra vlees- en vis­vervangers, alternatieven op dierlijke producten zoals vegan kipfilet, vegan varianten op zuivel, vegan pizza’s en vegan smeersalades. Ons doel voor 2021, namelijk het verdubbelen van onze verkoop ten opzichte van 2020, haalden we helaas nog niet. We willen producten blijven aanbieden die aansluiten bij de vraag van onze klanten en die de klant verrassen. Daarom kiezen we ervoor om niet alleen te focussen op groei in omzet, maar ook op groei van het assortiment en het inspireren van de klant door onder andere onze vega(n) recepten en producten meer te laten zien in de Allerhande.

Bij het uitbreiden van het assortiment houden we altijd in de gaten dat vlees­vervangers zo gezond mogelijk moeten zijn. We richtten eind 2021 onze pijlen op het toevoegen van pure plantaardige alter­natieven. Deze pure producten zorgen in vergelijking met vlees voor minder CO2-uitstoot én zijn een natuurlijke bron van eiwit. Zo hebben we ervoor gekozen niet alleen op innovatieve alternatieve producten te focussen, maar hebben we pure eiwit­vervangers zoals peul­vruchten, (ongezouten) noten, zaden, pitten nu ook benoemd als geschikte vega(n) en plantaardig assortiment. Ook padden­stoelen zijn door hun structuur een goeie vlees­vervanger, hoewel ze minder eiwitten bevatten. Door deze producten toe te voegen aan het vega(n) en plantaardig assortiment willen we de klant stimuleren om niet alleen meer vlees­vervangers te eten, maar ook te motiveren voor een plantaardiger dieet; met meer pure producten. Dankzij al deze uitbreidingen starten we in 2022 met meer dan 1000 producten in het vega(n) en plantaardige assortiment. Om het vega en plantaardig assortiment nog beter bereikbaar te maken verdubbelen we in 2022 het aantal Prijsfavorieten binnen de best­verkochte eigenmerk vleesvervangers, waarmee de prijs gelijk is aan of goedkoper dan vlees­producten (kiloprijs).