Biologisch vandaag, beter voor morgen

Bij biologisch telen is er veel aandacht voor biodiversiteit, een gezonde bodem en dieren­welzijn. De basis is de samen­werking met de natuur. Bij het telen van groente, fruit en andere gewassen gebruiken boeren bijvoor­beeld geen kunst­mest en chemisch-synthetische bestrij­dings­middelen. Boven­dien bevatten biolo­gische producten ook geen synthe­tische kleur-, geur- en smaak­stoffen. En dieren krijgen van biolo­gische vee­houders de mogelijk­heid om hun eigen gedrag te laten zien. Zo hebben varkens, geiten, koeien en kippen ruimte en mogen ze naar buiten. In Nederland worden de richtlijnen van het Europees Biologisch keur­merk gecon­tro­leerd door Skal (new window).

We zijn er trots op dat we de supermarkt zijn met het grootste aanbod biologische producten. Zo maken we beter eten bereikbaar voor iedereen. Je herkent biologische producten aan het bio-blaadje op de verpakking, op ah.nl en de groene ‘biologisch’ schapkaart in de winkel. Meer biologisch telen hoort ook bij nieuw Europees beleid: de Farm to Fork-strategie is onderdeel van de Europese Green Deal. 

Het totaal aantal eigen merkproducten dat biologisch is geproduceerd, nam in 2021 toe van 567 naar 588 producten. Inclusief A-merken lagen er in 2021 meer dan 1400 bio­logische producten in onze schappen. Samen­werking in de keten is belangrijk om beter eten bereik­baar te maken voor iedereen. Ook in 2022 blijven we in gesprek met telers en boeren over de eventuele overstap naar biologisch. Deze overstap brengt namelijk extra kosten mee en we werken graag samen toe naar een situatie waarin biologisch ook betaal­baar is voor iedereen.

Verkoopaandeel biologische producten

 

2020

2021

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn

5,9%

5,5%

# AH huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn

567

588

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (AGF Gemak & conserven

3,4%

3,6%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (fruit en verse sappen)

3,0%

3,7%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (groente en aardappelen)

9,1%

9,6%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (kaas)

5,3%

4,9%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (vlees)

9,0%

8,4%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (vleeswaren)

-

5,6%

% verkoop huismerkproducten die biologisch geproduceerd zijn (zuivel en gekoeld sap)

11,3%

11,4%

Voordelig biologisch met Mijn Albert Heijn Premium

In lijn met het nieuwe EU-beleid, blijven we de groei van biologisch stimuleren. Daarom is ‘biologisch’ opgenomen in het Mijn Albert Heijn Premium-abonnement dat we in 2021 lanceerden. Dit maakt het voor klanten onder andere extra voordelig om biologisch te winkelen; zij krijgen namelijk 10% korting op alle biologische producten. En dat werkt! Klanten met Mijn Albert Heijn Premium blijken fors meer biologische producten te kopen en geeft dus de boost die we hadden gehoopt.