Verantwoord omgaan met onze gezondheid
In november 2018 ondertekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), mede namens Albert Heijn, met een groot aantal andere partijen het Nationaal Preventieakkoord. Het akkoord zet in op het terugdringen van overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken, met als doel om de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren.
NIX 18
Albert Heijn wil geen alcoholhoudende dranken verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Om er zeker van te zijn dat de klant oud genoeg is, controleren we de leeftijdsgrens tot 25 jaar. Om onze medewerkers scherp te houden, doen we jaarlijks meerdere controles. Ook organiseren we de ‘Soms moet je nee verkopen-training’ voor onze medewerkers, inclusief bezorgers, waarbij ze leren om te gaan met de regels rondom verantwoorde verkoop van alcohol en tabak. Daarnaast hebben we 3 aanvullende trainingsmodules: ‘Nix voor je gezondheid’, ‘Procedure van NIX’ en ‘Omgaan met NIX’.

De NIX18-campagne is zichtbaar in onze winkels en we ondernemen allerlei initiatieven om deze onder aandacht te brengen. Zo vroegen we in oktober tijdens de landelijke week ‘NIX zonder ID’ aandacht voor het feit dat niet drinken en roken tot je achttiende normaal is. We motiveerden jongeren boven de 18 om hun identiteitskaart spontaan te laten zien wanneer ze alcohol kochten. Alle supermarktmedewerkers konden op initiatief van CBL meedoen aan de NIX challenge. Bij deze wedstrijd werden medewerkers getraind om de juiste leeftijd van jongeren die tabak of alcohol wilden kopen te raden. Met het trainen van medewerkers, onderlinge controles, en behulp van de NIX18-campagne zorgen we ervoor dat er continu aandacht is voor NIX18.
Kies makkelijk gezonder door voedselkeuzelogo Nutri-Score
In 2021 bereidden we ons voor om de Nutri-Score zichtbaar te maken bij onze eigen merkproducten in de winkel, op de Mijn Albert Heijn-app en op ah.nl. Het invoeren van Nutri-Score doen we zodat onze klanten in één keer makkelijk kunnen zien wat de gezondere keuze is binnen een productgroep.
In 2022 gaan we het Nutri-Score voedselkeuzelogo weergeven op de elektronische schapkaarten, op de Mijn Albert Heijn-app en op ah.nl. Langzamerhand komt het voedselkeuzelogo ook op de verpakking van eigen merkproducten te staan. Zo kunnen klanten in de winkel nog makkelijker kiezen voor het gezondere alternatief. De Nutri-Score werkt ook bij onze leveranciers stimulerend om hun producten te blijven verbeteren door bijvoorbeeld te reduceren in zout, suiker en verzadigde vetten.
Weet wat je eet
Leveranciers van onze eigen merkproducten vermelden bij alle gebruikte ingrediënten het land van herkomst, zodat wij weten wat er in onze producten zit. Ook vermelden we vanzelfsprekend alle allergenen op de verpakking van producten. Voor producten met risico’s voor mens en milieu gebruiken we duurzaamheidscertificeringen: ook deze vermelden we op de verpakking. Zie hiervoor het hoofdstuk Beter eten verbindt.