Ons assortiment voor een gezondere leefstijl
Innovaties voor een gezonder assortiment
Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren en nieuwe producten waardoor beter eten de makkelijkere keuze wordt voor onze klanten. Zo breidden we in 2021 het aanbod verspakketten uit met bijvoorbeeld Tom kha kai, Libanese pita, Thaise rode curry en gesneden verspakketten zoals Thaise groene curry, Pokébowl, Japanse teriyaki, Shakshuka en Mexicaanse wraps. Zo zet de klant met gemak een verse maaltijd vol groente op tafel. Ook hebben we meer producten toegevoegd aan ons glutenvrij-assortiment, zoals glutenvrije spaghetti, couscous en havermout. Zo kunnen ook klanten die geen gluten eten, gevarieerd genieten van beter eten!

Volkoren producten; lekker en gezonder
Uit volkoren graanproducten halen we een heleboel belangrijke voedingsstoffen. Het Voedingscentrum beschrijft dat koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitamines allemaal goed zijn voor de gezondheid, en zorgen voor een lager risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. In 2021 wilden we ons assortiment volkorenproducten uitbreiden met 50 producten. Daar bleef het niet bij, want in totaal hebben we 80 volkoren en vezelrijke producten toegevoegd. Extra trots zijn we op de Gezonde Innovatie Award die we kregen voor ons bakkerijproduct AH Volkoren Bollen met veel vezels. Een mooie erkenning dat de AH Volkoren Bollen vol vezels bijdragen aan een gezonder voedingspatroon.
Minder vlees? Geen probleem
Klanten kiezen steeds vaker voor vegetarische en veganistische producten. Natuurlijk willen wij iedereen genoeg alternatieven bieden om uit te kiezen. Zo hebben wij het grootste vega(n) en plantaardig assortiment van alle supermarkten in Nederland! In 2021 introduceerden we bijvoorbeeld Vegan kibbeling, Vegan zoete ribs, Vegan kipfilet, en heel veel nieuwe vega(n) A-merk producten. Ook breidden we ons assortiment vega(n) en plantaardig broodbeleg uit, zodat er nu ook aan de ontbijt- en lunchtafel genoten kan worden van vega(n) en plantaardige vleeswaren, salades en alternatieven voor kaas. Er zijn dus veel verrassende producten beschikbaar als de klant het stukje vlees wil vervangen.
Kant-en-klare vleesvervangers die gemaakt zijn van soja, tarwe, of erwten, kosten in productie vaak minder energie, water, land en grondstoffen dan de productie van vlees. Door te kiezen voor vleesvervangers kan de klant dus ook bijdragen aan een beter klimaat. Meer hierover in het hoofdstuk ‘Beter eten is de wereld beter achterlaten’.
Aan de andere kant kunnen vleesvervangers wel zout, conserveermiddel, smaakversterkers en suiker bevatten, waardoor ze niet altijd de gezondere keuze zijn. We letten goed op de voedingswaardes van onze eigen merk vlees- en zuivelvervangers. We houden het zout en verzadigd vet zo laag mogelijk en tegelijkertijd zorgen we voor voldoende eiwitten en de aanwezigheid van de juiste vitamines en mineralen. Uiteindelijk streven we naar lekkere en betere vega(n) producten met zo min mogelijk gebruik van hulpstoffen. Daarnaast inspireren we klanten ook met recepten met plantaardige alternatieven als paddenstoelen, peulvruchten en noten. Lekker afwisselend en gezond! In 2022 blijven we onze klanten informeren over de verschillen in aandachtspunten voor beter eten voor het klimaat én beter eten voor onze gezondheid.
Een beetje minder zout, suiker en verzadigd vet
Om onze producten te verbeteren en om de gezondere keuze makkelijker te maken, werken we er continu aan om de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet te verminderen en de hoeveelheid vezels te verhogen. Afgelopen jaren hebben we hier al grote stappen op gezet, en dit blijven we doen. Wel moeten we steeds beter zoeken naar mogelijkheden om producten een beetje gezonder te maken.

In 2021 konden we meer dan 176 miljoen suikerklontjes uit ons assortiment halen door onder andere onze eigen merkproducten lijn AH Popcorn, de AH Notenreep naturel en AH Muesli noten onder de loep te nemen. Het zoutgehalte verminderden we met 52.325 kilogram door onder andere te kijken naar de hele lijn AH Smeerkaas, en AH Salsa hot en AH Dunne maiswafels paprika. Met 10,4 miljoen minder zoutvaatjes in onze producten sinds 2018 hebben we ons zoutreductie-doel van 10 miljoen zoutvaatjes ruim gehaald!
De hoeveelheid verzadigd vet in onze producten verminderden we met 282.444 kg. Deze verzadigde vetten haalden we onder andere uit de AH Roomboter speculaasmolen, het AH koffiebroodje en de AH American pancakes naturel.